Generelle vilkår
Dette kjøpet reguleres av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Slike kjøp omfattes hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, som sikrer forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelige på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen begrenser ikke de lovbestemte rettighetene, men fastsetter partenes viktigste rettigheter og plikter i forbindelse med handelen.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelle spesifikke avtaler mellom partene. Ved motstrid mellom opplysningene, har særskilt avtalte vilkår forrang, så fremt de ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
I tillegg kompletteres avtalen av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger:
Bedriftsnavn: House of Livonia AS
Postadresse: Litledalsvegen 17B, 5521 Haugesund
E-post (support): support@houselivonia.no
Telefon: 52 72 74 74
Organisasjonsnummer: 916667221 MVA
Kjøper:
Den personen som foretar bestillingen, omtales i det følgende som «kjøper» eller «kjøperen».
3. Pris
Prisene som oppgis i nettbutikken inkluderer merverdiavgift, med mindre kjøper har valgt å vise priser eksklusive mva eller er registrert som bruker fra et land utenfor Norge. De totale kostnadene, inkludert alle avgifter (mva, toll osv.) og leveringskostnader, spesifiseres i bestillingsløsningen før bestillingen bekreftes. Vareleveranser til utlandet, Svalbard eller Jan Mayen er fritatt for merverdiavgift.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøper har sendt sin bestilling til selgeren. Unntak gjelder dersom det foreligger skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren eller i bestillingen, og den annen part innser eller burde ha innsett feilen.
Kjøper mottar en ordrebekreftelse via e-post umiddelbart etter gjennomført kjøp. Det anbefales at kjøper kontrollerer at ordrebekreftelsen samsvarer med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Ved avvik bes kjøper kontakte selger snarest mulig.
5. Betaling
Selger kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den sendes til kjøper.
Ved betaling med kreditt- eller debetkort kan selger reservere beløpet ved bestilling, og kortet belastes ved forsendelse.
Ved betaling med faktura utstedes denne ved vareforsendelse, med en betalingsfrist på minimum 14 dager.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med faktura.
Klarna / VIPPS / PayPal
For å tilby betalingsløsninger kan vi overføre kontakt- og ordredetaljer til Klarna / VIPPS / PayPal for vurdering av betalingsmuligheter. Betalingsleverandørens personvernerklæring gjelder for behandlingen av disse opplysningene.
6. Levering
Levering anses som skjedd når kjøper eller dennes representant har overtatt varen.
Dersom leveringstidspunkt ikke er angitt i bestillingsløsningen, skal varen leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter bestilling.
7. Risikoovergang
Risikoen for varen overføres til kjøper når denne har mottatt varen i samsvar med punkt 6.
8. Angrerett
Dersom avtalen ikke er unntatt fra angrerett, kan kjøper angre kjøpet i henhold til angrerettloven.
Melding om bruk av angreretten må gis senest 14 dager etter mottak av varen.
Ved bruk av angreretten skal varen returneres uten unødig opphold og senest 14 dager etter melding om retur. Kjøper dekker returkostnadene, med mindre annet er avtalt. Selger kan ikke fastsette gebyr for bruk av angreretten.
Varen bør returneres i originalemballasje, og kjøper bærer ansvar for eventuelle verdireduksjoner som skyldes unødvendig håndtering.
Selger skal refundere kjøpesummen innen 14 dager etter mottatt melding om angrerett, men kan holde tilbake betalingen til varen er returnert eller kjøper har fremlagt bevis for returforsendelse.
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter
Ved forsinket eller uteblitt levering, som ikke skyldes kjøper, kan kjøper kreve oppfyllelse, heving av avtalen og/eller erstatning, jf. forbrukerkjøpsloven kapittel 5.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter
Kjøper må reklamere innen rimelig tid etter at en mangel er oppdaget, senest to år etter mottak av varen (fem år for produkter med vesentlig lengre forventet levetid).
Ved mangel kan kjøper kreve retting, omlevering, prisavslag, heving av avtalen og/eller erstatning, jf. forbrukerkjøpsloven kapittel 6.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøper ikke betaler eller oppfyller avtalen, kan selger kreve oppfyllelse, heving, erstatning samt renter og inkassogebyr.
12. Garanti
Garantier fra selger eller produsent gir kjøperen ytterligere rettigheter, men begrenser ikke lovbestemte reklamasjonsrettigheter.
13. Personopplysninger
Selger behandler personopplysninger i samsvar med personopplysningsloven og kun i den grad det er nødvendig for gjennomføring av avtalen.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid. Dersom tvisten ikke løses minnelig, kan kjøper kontakte Forbrukerrådet for mekling eller benytte Europa-Kommisjonens klageportal.